Před mnoha lety se diskutovalo o pojmu neoantisemitismus. Spor byl o tom, zda je jakákoliv kritika Židů nebo Izraele vůbec možná. Spor ve své podstatě nesmyslný (kritika je legální vždy) vyústil v určitou definici „Tří pravidel“. Nový antisemitismus se vyznačuje démonizací Židů (1), vytvářením dvojích standardů (2) a zpochybňování existence Státu Izrael (3). Nešlo tady o fobii, strach jako takový, naopak cílem antisemitismu je strach vyvolávat, přesto pravidlo tří soudů je velmi vystihující v aplikaci na pojem „islamofobie“.
Fobie je iracionální strach. Po kriticích islámu se plivne označením „islamofob“ vždy, když se někdo opováží islám nebo muslimy kritizovat. Jakákoliv kritika islámu je tedy a priori nepřípustná, nikoliv oponována a vyvrácena. Podívejme se tedy na kritiku islámu. Jistě i zde se najdou extrémisté, avšak mluvme o středním proudu.
- Jsou islám a muslimové démonizováni? Kritici obvykle kritizují určitý jev (šaríju, pronásledování křesťanů nebo homosexuálů, statisticky podchycené jevy v Západní Evropě,...) nikoliv obecně islám. Pokud kritizují islám obecně, jde obvykle o řazení islámu mezi ideologie nikoliv náboženství. Ani toto však nelze nazvat démonizací. A že někdo nazve konvertitky k islámu husami, protože nekriticky propagují, aniž by oponovali argumentům? To není démonizace, ale nedostatek trpělivosti.
- Jsou podrobování muslimové dvojímu metru? Nikoliv. Naopak! Islamofobem je nazýván ten, kdo kritizuje volání muslimů po dvojím metru pro islám, po zvýhodňování, a kdo takový dvojí metr odmítá. Dvojí metr je samotnou podstatou islámu, který rozděluji lidi na věřící a nevěřící.
- Zpochybňování legality božího práva na nadvládu islámu. Snad nikdo nezpochybňuje právo občanů zvolit si teokratickou formu řízení státu, pomineme-li „míru demokracie“ použitou k prosazení vlády islámu. Avšak svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhých. A naše stále ještě svobodná kultura dospěla do stádia oddělení státu od náboženství.
Je tedy možné, aby kritika islámu byla fobií? Ptám se českých muslimů. Pokud je nemyslitelné kritizovat islám, výroky v Koránu, činy zakladatele Mohameda nebo současných imámů, pak se jednoznačně nejedná o fobii, ale jde o nepostradatelný pud sebezáchovy.
(http://pravdaoislamu.cz/index.php/2007/08/15/islamofobie-je-utok-ad-hominem/)